Gânduri despre admiterea la liceu

Iată că s-a relansat şi Admitere Liceu. Pare să fie la fel de apreciat ca în 2009, atunci când a fost creat, au muncit mulţi la el şi mă bucur să văd că a avut succes şi că le este de folos elevilor.

Anul ăsta am putut să urmăresc cu mai multă atenţie ce se discută despre înscrierea la liceu şi constat ce brambureală e cu admiterea asta… cum se completează fişa? la ce licee am şanse să intru? merită să pun liceul x opţiunea 1 dacă media mea e mai mică decât cea de admitere de anul trecut (nu înţeleg de ce nu, că oricum nu te costă nimic să încerci)? ce materii se fac la filologie? Pentru cei din oraşele mari mai e şi teama, care naşte resentimente, că elevii din alte localităţi îţi vor lua locul.

Când am dat eu la liceu era într-un fel mai simplu, deşi mult mai riscant, pentru că dădeai la un singur liceu. Dar cred că şi noi eram mai inconştienţi (sau pur şi simplu mai copii), iar părinţii erau oricum cei care hotărau de fapt care ar fi liceul potrivit. Acum însă elevii parcă sunt învăţaţi să concureze încă de mici (mă uit de pildă la unele concursuri pentru şcolari sau chiar preşcolari, de care e plină toată ţara, pentru că şi ministerul şi părinţii le încurajează), chiar dacă nu sunt neapărat pe poziţii egale. Şi se informează singuri, acum că există internet, şi încearcă să înţeleagă o procedură complicată de care depinde în parte viitorul lor. E o foarte mare confuzie.

Am descoperit pe blogul unui elev că e speriat. Şi nedumerit de cum funcţionează sistemul de învăţământ românesc. Şi resemnat. Citesc frecvent despre nedumerirea şi resemnarea din cealaltă tabără, a cadrelor didactice, în legătură cu problemele lor specifice. Ştiu că e la fel şi pentru destui părinţi. Dar parcă e şi mai trist să vezi aşa ceva la elevii de 14 ani.

Uneori îmi doresc să am din nou 14-15 ani, dar când mă uit în jur îmi trece. Îmi zic că parcă e mai bine totuşi să am 28 de ani, fiindcă nu ştiu cum m-aş descurca în lumea adolescenţilor de azi (mai ales că n-am avut niciodată tupeu). Sigur, aş prefera să am 19 ani, să fac din nou facultatea, să am curaj să aplic la bursă în străinătate şi altele, dar oricum e imposibil aşa că nu contează…

6 Responses to “Gânduri despre admiterea la liceu”


  1. 1 Robert 20/06/2010 la 22:12

    wow ! am ajuns vedeta ! iti multumesc pentru pingback… dar nu sunt speriat ! sunt doar… sa zicem… resemnat. stiam ca anul acesta mediile de admitere o sa fie mai mari, dar -dupa ce am vazut ierarhia mediilor pe judetul meu- m-am speriat. foarte multe medii mari, prea multe, acestea fiind umflate. si ele dau o sansa MULT PREA MARE elevilor din zonele ex-urbane.ok,inteleg ca si ei invata, ca muncesc in gradina si fac alte lucruri pe care noi le credem … grele,murdare etc etc. dar,in opinia mea, daca ai rupt 4 ani de gimnaziu bancile scolii, invatand la fiecare matarie (ok, exagerez la faza cu „invatand” dar…)… si sa vina niste pustani de la tara cu medii mult mai mari decat ale noastre si sa ne ocupe locurile de la liceele centrale – unde poti face performante. Iti dau un exemplu, noi la scoala invatam la muzica despre bach, beethoven si multi alti.si suntem ascultati din asta (nu „la sange”, dar suntem). la mine la tara, unde am bunicii, elevii de clasa a 8a… stau. mai scriu acolo o pagina, mai frunzaresc ceva, canta un cantecel si gata – media 10. si lista poate continua ! ohh, sa iti mai zic una : noi la scoala nu facem „desen” ci… „educatie plastica” – scriind cred ca 15 pagini in 3 ore… stiu ca daca citit repede, acest post nu poate fi prea … coerent. va multumesc !

    p.s. : nici eu nu am tupeu …si este un handicap major in zilele de azi – crede`ma

  2. 2 teamadetrepte 20/06/2010 la 22:57

    Da, cred că e greu şi îţi urez baftă. Dar oricum cel mai mult contează cât înveţi tu singur şi nu neapărat în ce liceu eşti (desi sigur că un liceu bun ajută, dar ştiu licee prestigioase cărora le-a scăzut mult nivelul şi acum sunt mai mult de fiţe), asta e valabil chiar şi la facultate, iar la destule facultăţi încă se mai poate intra destul de corect. În învăţământul românesc, partea plină a paharului gol e că te obişnuieşti să înveţi singur despre ceea ce-ţi place şi dacă ai noroc poţi să treci peste ce nu te interesează (deşi îmi este oarecum ruşine că în liceu n-am reţinut mai nimic din ştiinţele naturale şi exacte, în gimnaziu mă descurcam destul de bine la ele). Îţi doresc mai ales să găseşti un mentor.

    Cred că pe web sunt multe site-uri şi bloguri mici şi necunoscute dar care merită să fie citite… prin web-ul ăsta mare se pierd multe site-uri interesante, intenţionez să explorez şi să descopăr lucruri noi chiar dacă nu am timp să urmăresc sute de bloguri. Mă fascinează „blogul satului”, unele bloguri ale elevilor şi bineînţeles blogurile cadrelor didactice (interacţionez cu destul de multe cadre didactice pe http://www.didactic.ro). O să încerc să fac aici pe blog o colecţie de site-uri care ar putea fi utile mai multor oameni, eventual cu nişte review-uri.

    Mulţumesc pentru comentarii şi mult succes la liceu!

  3. 3 Robert 21/06/2010 la 11:29

    Multumesc pentru „bafta” urata ! Si da, liceele cu prestigiu din ploiesti au scazut ca … randament.Chiar daca acolo intra cele mai luminate (!?) minti din prahova, fara o pregatire acolo in particular cu 2-3 profesori nu obtii nimic… chiar daca te duce capul.Si da, liceele din centru sunt „de fite” dar daca vrei, inveti oriunde, nu conteaza liceul, ci elevul. Dar, cum ai spus si tu, un liceu central – cu un anumit prestigiu (nu numai in minunata Romania), te poate propulsa la o facultate din strainatate – o bursa, o recomandare… cine stie… .Ok, chiar daca aceste cazuri sunt rare, exista si cine stie ? Orice elev poate avea un talent ascuns, si in liceu poate iesi la iveala.De exemplu : am fost in vizita la cnmv (mihai viteazu`), o vizita organizata de mine – am vorbit prin e-mail cu domnul Taga (directorul liceului) si el a acceptat. Ei bine, domnul Taga, ne-a explicat ca a avut anul trecut un elev care a sosit cu o medie acceptabila (nu foarte mare dar nici foarte mica), la gimnaziu nu a excelat la NIMIC, iar in liceu, (imi amintesc ca domnul Taga a accentuat faptul ca baiatul este in lmv), si-a descoperit „vocatia”. Este OLIMPICA NATIONAL la biologie (sau chimie … nu mai retin exact).

    Observ ca am scris prea mult…dar m-a luat valul…

  4. 4 roxana 28/07/2010 la 19:49

    Am citit cu interes post-ul ptr ca mi-a atras atentia titlul,apoi am citit si postarea lui Robert( aka http://www.gandurilemele.ro/ ) si sunt de parere ca va inselati destul de mult.Pot sa va dau un exemplu concret:in liceul la care am invatat eu(am terminat anul acesta) copii din mediul rural au facut performanta…este adevarat ca nu toti,insa marea majoritate au facut.(si este un liceu de prestigiu:locul 3 pe tara si primul pe judet).Nu cred ca primeaza locul de unde vii ci dorinta de a invata.Este adevarat ca exista si acei copii de la tara care iau locurile(meritate) ale elevilor din orase,insa destul de rar.Aceeasi intrebare mi-o pusesem si eu in urma cu 4 ani si chiar nu am avut prbl,am intrat unde mi-am dorit,4 ani am invatat la ce mi-a placut si acum am intrat la facultatea la care am vrut.Cred ca totul tine de dorinta de a reusi in viata si de a sti sa selectezi (informatiile primite in timpul liceului sj nu numai).

  5. 5 Robert 28/07/2010 la 21:12

    Roxana, poate ca ma insel, dar marea partea a copiilor din mediul rural nu fac performanta… cel putin in Ploiesti.Desigur, sunt unii care fac performanta – cunosc (elevi terminand cu medii de peste 9.90 in colegii nationale), dar procentajul lor este prea mic… sa zicem, 10%;40% ocupa locurile, fiind ultimii in clasa, restul de 40% se mentin la nivelul clasei – cam asa vad eu si ma bazez pe anumite chestii atunci cand vorbesc !… oh, si sa nu se inteleaga ca vreau sa jignesc pe cineva, dar asta este adevarul.

  6. 6 Roxana 18/08/2010 la 18:00

    Nu am spus ca jignesti pe cineva….din ce in ce mai multi elevi din mediul rural fac performmanta si nu ar trebuie sa ne sperie acest lucru….[si ce daca un elev care nu invata ia locul unuia care a invatat?pana la urma nu liceul pe care-l urmezi te ajuta sa reusesti in viata;)…poate are o anumita importanta,insa aceasta nu primeaza ]…daca vrei sa-ti dai un certificat precum(Cambridge,Ielts,Toefl,Sat,Dalf,Delf,Goethe,Ecdl etc) o poti face in orice liceul si asta cont mai mult decat numele liceului;) si sunt multe care conteaza mai mult decat renumele;)
    Nu-ti face griji,daca esti bun vei reusi!!!!


Lasă un răspuns

