Ce a spus de fapt Adrian Severin la conferința despre corupție

Toată lumea pe web, de la ziariști la bloggeri, vorbește despre conferința lui Adrian Severin pe tema corupției. S-a scris acum că nu demisionează și că o tânără a fost dată din sală. Eu voi scrie despre ce s-a spus efectiv, pentru că domnul Severin a făcut niște afirmații interesante și am cules câteva citate savuroase.

Idei principale, citate, comentarii

A fost o alocuțiune academică despre percepția corupției și crearea unui mit al României ca țară excepțional de coruptă. Însă domnul Severin a ocolit cu grijă singura întrebare academică ce i-a fost pusă (de către mine), despre felul în care a întrebuințat termenii de mit și mitologie. Părerea mea: domnul Severin nu prea cunoaște conceptele respective, iar conferința sa a fost un discurs însăilat din niște idei culese ici și colo.

Pentru cei interesați de corupția reală, nu de percepția ei, domnul Severin nu are mare lucru. Doar o clarificare: nu își dă demisia și nu acceptă să i se îngrădească dreptul la libera exprimare. Citez: “nu mă puteți exclude decât dacă o faceți fizic”.

Întrebarea dacă este potrivit sau nu să vorbească despre acest subiect ilustrează ideea că dacă suspectul este vinovat el este și condamnat și executat. “Nu pentru această lume m-am luptat și am făcut sacrificiile pe care le-am făcut, și eu și alții din această sală”. Nu precizează care sunt aceste sacrificii.

Pentru a schimba ceva trebuie să avem o atitudine opusă domnișoarei  (Raluca Dan). Trebuie să avem ceva ce ne lipsește: solidaritate și mândrie națională.

Sfârșit apoteotic: “fiecare român care este dovedit cinstit este o contribuție la imaginea României. Fiecare român care este apărat este o dovadă a faptului că România nu acceptă să fie călcată în picioare”.

Iar domnul Severin este apărat. De niște oameni în vârstă care strigă la Raluca Dan:

“Cine te-a trimis aici, nenorocito, pleacă de aici!”
“Băi, șterge-ți mucii!”

Cred că tot ei sunt cei pe care, după încheierea conferinței, în timp ce-mi strâng lucrurile, îi aud vorbind despre tinerii protestatari: sunt “niște idioți” și “niște lighioane, niște gunoaie”. Ion Iliescu ar fi mândru de acești tovarăși.

Și domnul Potra apără cum poate, rățoindu-se la un student fiindcă nu și-a dat numele complet și facultatea la care este. Domnul Potra notează toate numele și cine de unde e.

Mai este doamna de la Fundația Titulescu ce se uită în ecranul laptopului meu și îmi atrage atenția că domnul Potra nu s-a rățoit, ci a solicitat. Și că vârstnicii menționați mai sus care o apostrofează pe Raluca Dan sunt “foști ambasadori sau diplomați”. Or fi, eu nu-i cunosc pe niciunii, judec doar ce aud.

O întreb dacă e de la fundație sau de la PSD și spune că de la fundație, că nu e încadrată politic, “așa ca dumneavoastră”. Nu-mi dau seama dacă se scuză că nu e afiliată politic sau dacă se simte superioară din acest motiv. A fost oricum foarte amabilă să-mi dea indicațiile necesare pentru ca relatarea mea să fie corectă. Sunt de acord, trebuie să respectăm foștii diplomați și să ne ștergem mucii, așa ne-a învățat sistemul.

Și sistemul să nu-l subminăm aiurea, că distrugem democrația, conform domnului Severin. Societatea românească e în pericol de derapaj spre extrema dreaptă. Sunt periculoase ideile despre revoluția morală, și fasciștii și naziștii aveau devize din astea. Să-l informeze cineva pe domnul Severin că naziștii erau în extrema stângă și că Mussolini era socialist…

Pentru mai multe citate, idei și impresii despre acest fascinant discurs, varianta lungă e mai jos. Sunt notițele pe care le-am luat pe laptop. Teaser: “corupția mică este problema, nu corupția mare care rămâne cel mai adesea invizibilă”.

Pentru acea viziune critică și realistă de care zicea domnul Severin că avem nevoie, pentru o schimbare reală în politică, vă invit în Noua Republică. Și nu, nu suntem ai lui Băsescu, sau ai lui Lăzăroiu, sau ai PDL.

Istoria și mitologia excepționalismului corupției românești

Scurtă introducere de prof. George Potra de la Fundația Titulescu, atrage atenția asupra faptului că este o alocuțiune academică.

Adrian Severin

Această conferință a pornit din sentimentul de umilire pe care l-a trăit când s-a pus în Parlamentul European problema admiterii României la spațiul Schengen și toți vorbitorii au descris o Românie excepțional de coruptă, în topul traficului de organe, recunoscând ulterior că au luat aceste informații din presă.

Adesea folosim termeni fără să ne fie clar sensul lor; dă definiția de dicționar a corupției.

Legea nu se apreciază în funcție de bine și de rău, ci în funcție de adecvat și inadecvat față de un comandament social; concepțiile despre bine și rău nu trebuie impuse, legea este însă expresia voinței societății așa cum s-a definit ea prin mecanismele democratice. Legea este cea care interesează societatea, morala este cea care interesează individul, morala este intrinsecă în lege, atât cât a fost ea filtrată.

Ipoteze

Corupția este un fenomen real, extins și extrem de periculos. Caracterul excepțional al corupției românești e un mit construit deopotrivă de români și de străini. Mitul e utilizat pentru slăbirea statului român și marginalizarea României în ordinea europeană și atlantică.

Bazele istorice ale corupției

Românii nu posedă o genă a corupției, au avut însă parte de un context istoric ce a fomentat relativizarea regulii – pentru că regula a fost adesea impusă de forțe exterioare.

Tradiția antropologică a egalitarismului la români – familia tradițională română se caracterizează prin autoritarism (menajul comun al mai multor generații sub același acoperiș) și egalitarism (frații sunt tratați în mod egal de autoritatea paternă); aici apare germenele relativizării autorității, căci tatăl trebuie să respecte egalitatea respectivă. Pe de altă parte autoritarismul dă naștere tendințelor represive.

Ortodoxismul apostolic românesc

- lipsa caracterului militant, separarea stat-Biserică nu a fost cucerită ca în occident

- coexistența armonioasă a divinității creștine cu panteonul precreștin
– atașamentul față de Dumnezeul bun, milostiv și tolerant din Noul Testament față de cel răzbunător preferat de protestanții occidentali

Ostilitatea mediului geopolitic înconjurător

- corupția reactivă față de corupția agresivă a marilor puteri, în lupta cu ele românii au trebuit să se bazeze doar pe imaginație și îndrăzneală
– reproșul că suntem prea flexibili față de regulă nu este decât consecința acestei obișnuințe

Tranziția a durat prea mult

Ne-am preocupat mai puțin de buna guvernare, ci mai mult de lupta anti-sistem; permanentizarea acestei lupte ne ține în permanentă tranziție. Am vrut mereu să creăm un nou sistem, în loc să ne preocupăm de guvernarea în cadrul unui sistem, nedând nici unuia din sistemele create șansa de a se consolida.

Amestecul de civilizații diferite în practica formelor fără fond, care forme au fost și ele necesare într-o lume care mereu s-a globalizat, dar acum nu mai e cazul.

Într-un anumit interval de timp vom adopta toți același fond pe care se va mula aceeași formă. Există însă riscul ca România să fie integrată fără să aibă un cuvânt de spus în modelul impus sau să se retragă în xenofobie și izolare.

Tipologia corupției la români

corupție reactivă – o mișcare de gherilă morală, unii o pot defini drept corupție, dar reacționezi la agresiune – de ex. politica domnilor munteni și moldoveni

corupția corectivă – a funcționat în scopul tranformării capitalului social în capital funciar, ea își pierde sensul când e terminată tranziția

corupția structurală – ne aflăm cultural într-o etapă dar folosim instrumentele altei etape, atunci loialitatea cetățeanului se mută de la structurile statului la forme arhaice, în afara statului; soluția este să consolidăm structurile statului, nu să subminăm sistemul

corupția are nevoie de corupători și de resurse de corupere – cum aceste resurse au lipsit în România, e clar că în afară se află corupătorii, deci trebuie combătuți corupătorii externi pentru a rezolva problema corupției din România; există personalități acuzate de corupție, dar dacă te uiți la aceste acuze ele sunt absolut derizorii

corupția mică este problema, nu corupția mare care rămâne cel mai adesea invizibilă

corupția de masă – reclamă cadourilor pentru doctori, pentru profesori; există un public care nu vrea ca liderii să fie corupți dar acceptă corupția în viața sa de zi cu zi

România bizantină și mitul superiorității Occidentului

Există o nevoie de afirmare a superiorității occidentului prin contrast. Arată o hartă cu percepția corupției în care doar occidentul este necorupt – nu poate fi așa, nu se poate că occidentul să fie cinstit, iar toți ceilalți necinstiți; este percepție, nu realitate.

De secole occidentul pretinde că este curat, în vreme ce orientul este murdar. De fapt occidentul nu are mai puțină corupție decât orientul, însă nu e perceput ca fiind corupt și practică dogmatismul, acuzând orientul de corupție pentru a păstra percepția respectivă.

Există și nevoia occidentului de a-și exporta conflictele interne.

Corupția trebuie să fie excepțională la români, pentru că astfel occidentul rămâne infailibil. Pe de altă parte dacă România e integrată în structurile europene ea face parte din occident, deci corupția ei devine o problemă internă; atunci România este privită ca o aberație și devine un inamic intra muros. Iată ce la îndemână este România!

Este și nevoia occidentului de a promova anumite agende – când dorești să obții asentimentul românilor e bine să le aduci aminte că ei sunt tolerați în ciuda corupției lor.

MCV – comisia europeană are prerogative speciale pentru justiție și combaterea corupției, care limitează organizarea justiției naționale în României, sub justificarea corupției care ar face necesară o astfel de discriminare; de ex. Parlamentului i s-a interzis să legifereze organizarea ANI sau să facă anumite numiri în fruntea aparatului judiciar.

Avem nevoie de un mecanism excepțional pentru că România este excepțională; dar sub acest pretext pot urma și alte măsuri excepționale, ce pot viza de pildă intrarea în zona euro.
Este un mecanism ilegal și abuziv folosit.

Contribuția românească la crearea mitului

Nu e vorba de vina noastră în corupția respectivă, ci de păcatul de a fi creat mitul corupției.

Ascensiune a extremei drepte, care deocamdată nu este constituită ca partide dar care în permanență induce ideea unei revoluții morale. Sună frumos, nu-i așa? Dar toate partidele fasciste și naziste au venit cu astfel de devize.

Nu trebuie să anulăm libertatea de expresie, prezumpția de nevinovăție, să facem statuie procurorilor, acuzatorilor, și nu judecătorilor.

Acestea sunt derapaje spre extrema dreaptă. Toți care vor să ne vorbească de o ordine deasupra statului de drept, o ordine virtuoasă, ne duc spre teroare; îl citează pe Robespierre.

Iată bomba care este așezată la baza statului de drept; a distruge statul de drept înseamnă să distrugi democrația, iar a distruge democrația înseamnă să distrugi România și poporul român.

Revoluția întotdeauna divide; revoluția permanentă divide permanent.

Destructurată, națiunea română așteaptă doar o lovitură pentru a se prăbuși.

Fără a persevera împotriva miturilor antiromânești o să devenim o colonie și în loc de popor o populație.

 Întrebări

Domnul Potra se rățoiește (nu se rățoiește, solicită – mă corectează o doamnă de pe acolo, cu aparat foto, pare dintre organizatori, se uită la ce scriu pe laptop) la un student care nu se recomandă și notează numele celor care pun întrebări; fiecare trebuie să spună de unde e, că „suntem persoane fizice”.

Jumătate din întrebări sunt despre Severin – de ce nu și-a dat demisia, dacă își va da demisia, dacă se consideră cea mai adecvată persoană să vorbească despre corupție…

O fată cu foi în care îi mulțumește lui Severin pentru demisie intervine ca să-l întrebe dacă va demisiona.

Țipă un bătrân (corectură – fost ambasador sau diplomat) la ea să iasă afară, să se ducă la miting, nu aici. Alți dinozauri foști diplomați: Cine te-a trimis aici, nenorocito, pleacă de aici! Băi, șterge-ți mucii!

Severin: pentru a schimba ceva trebuie să avem o atitudine opusă domnișoarei.
Trebuie să avem o viziune critică și realistă a ceea ce se întâmplă aici și ce se întâmplă afară. Trebuie să avem ceva ce ne lipsește: solidaritate și mândrie națională.

Întrebarea dacă este potrivit sau nu să vorbească despre acest subiect ilustrează ideea că dacă suspectul este vinovat el este și condamnat și executat – situația statelor totalitare și a partidelor extremiste.

Nu pentru această lume m-am luptat și am făcut sacrificiile pe care le-am făcut, și eu și alții din această sală.

Să presupunem că aș fi vinovat – îmi răpește aceasta dreptul la liberă exprimare?

Noi, democrații, ne-am luptat pentru principiul că vinovăția trebuie dovedită de cel care acuză; până acum nimeni nu a dovedit nimic.

Dă exemplul unui condamnat la moarte care a scris o carte despre omucidere din punct de vedere al ucigașului și toți au citit-o cu interes.

Nu mă puteți exclude decât dacă o faceți fizic.

Pentru că niște huligani ai presei din Marea Britaniei, care sunt puși azi la stâlpul infamiei, m-au acuzat pe mine printr-o înscenare de lucruri pe care nu le-am făcut, nu am intenția să demisionez.

Rușine să le fie românilor care s-au grăbit să condamne un compatriot.

Îi spun colegii in parlamentul european: este inadmisibil că ai tăi nu te susțin.

Fiecare român care este dovedit cinstit este o contribuție la imaginea României. Fiecare român care este apărat este o dovadă a faptului că România nu acceptă să fie călcată în picioare.

8 Responses to “Ce a spus de fapt Adrian Severin la conferința despre corupție”


  1. 1 petre 25/11/2011 la 20:56

    Felicitari pentru relatare si interpretare – m-am distrat copios. La cat mai multe astfel de cronici !

  2. 2 teamadetrepte 26/11/2011 la 00:14

    Mulțumesc! O să mai scriu despre politică, mă interesează din ce în ce mai mult. Nu vreau să mai las astfel de specimene să ne conducă!

  3. 3 John Galt 26/11/2011 la 18:57

    “Legea nu se apreciază în funcție de bine și de rău, ci în funcție de adecvat și inadecvat față de un comandament social; concepțiile despre bine și rău nu trebuie impuse, legea este însă expresia voinței societății așa cum s-a definit ea prin mecanismele democratice. Legea este cea care interesează societatea, morala este cea care interesează individul, morala este intrinsecă în lege, atât cât a fost ea filtrată.”

    “Comandament social” – foarte tare. Ce cretini.. :)))

  4. 4 petru 29/11/2011 la 17:19

    Interesant și la obiect articolul, îmi permit totuși să vă sugerez să scoateți referirea la naziști ca ‘extrema stânga’… pare un pic de reacție reflex gen ‘ba voi sunteți naziști’ care nu se potrivește cu tonul echilibrat din restul post-ului dumneavostră. În plus, încadrările de genul stânga / dreapta sunt aproape mereu simpliste și interpretabile – mai potrivite epocii domnului Severin. Naziștii au fost în mod sigur naționaliști extremiști… despre orientarea lor economică se poate spune că era mercantilistă (deci pre-capitalistă) – o combinație de piață liberă și planificare centralizată. Bine, nu mi-e teamă că le faceți o nedreptate încadrându-i în stânga.. sau dreapta, doar că genul ăsta de afirmații tind să distragă atenția de la restul lucrurilor pe care le semnalați, mult mai importante și mai relevante.

  5. 5 teamadetrepte 30/11/2011 la 16:29

    Nu e o reacție de supărare sau mai știu eu ce, e un pic de sarcasm la adresa domnului Severin că vede așa un pericol din zona dreptei dar dă exemplu din extrema stângă. Și-a dat cu stângul în dreptul, cum s-ar zice. :)
    Nu cred că actualele partide de stânga din România sunt extremiste, departe de mine să sugerez așa ceva.

  6. 6 radu 09/12/2011 la 03:31

    O persoană inteligentă, cu tăiș pe … tastatură. Mi-a plăcut, am citit aproape tot. Mulțumesc, spor!!

  7. 7 teamadetrepte 09/12/2011 la 22:56

    Mulțumesc și eu pentru comentariu!

  8. 8 REAlista 18/01/2012 la 14:45

    Adrian Severin nu are dreptul sa vorbeasca despre coruptie…el insusi fiind un corupt si jumatate


Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s





Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: